SÄ°YASET BÄ°LÄ°MÄ° FÄ°NAL NOTLARI

 

NOT: VÄ°ZEDEN SONRAKÄ° NOTLARDIR !! VÄ°ZE KONULARI DA FÄ°NALE DAHÄ°LDÄ°R VÄ°ZE NOTLARI İÇİN TIKLA 

DEVLET

Devlet Nedir?

à Devlet toprak bütünlüğüne bağlı olarak siyasal bakımdan örgütlenmiş toplum, millet veya milletler topluluğunun oluşturduğu tüzel varlıktır.

à Devlet siyasal bir birliktir. Bunun için her şeyden önce devleti kuran bireyler arasında siyasi-hukuki bir birlik lazımdır.

 

Devlet ilk olarak tarımın ortaya çıkmasıyla başlamıştır. Bilinen ilk devlet Sümerlerdir.

 

Devletin Unsurları

à Ülke

à Nüfus

à Egemenlik

 

Devlet Tipleri

à Kent Devleti: Devletler ilk olarak kent devletleri şeklinde ortaya çıkmıştır.

à Feodal Devlet/ Krallık: Kent devletinden daha büyük bir alanı ve nüfusu kapsarlar.

à İmparatorluk: Kent devleti ve krallıktan ayrılan unsuru çok daha büyük olmasıdır. İçinde farklı etnik, dini vb. özellikleri bulunan insanları barındırır.

à Modern Devlet: Geleneksel devletten ayrılan özelliği; sahip olduğu yapı, egemenlik ve meşrutiyet anlayışıdır.

 

Modern Devlet

à Oluşum süreci ilk olarak Machiavelli tarafından laik bir siyasal iktidar kurgusu temellerinin atılmasıyla başlamışdır.

à Bodin’in egemenlik kavramını ortaya atmasıyla devam etmiÅŸtir.

à Thomas Hobbes’in toplum sözleÅŸmesi kuramını geliÅŸtirmesiyle kendini geliÅŸtirmiÅŸtir.

à Rousseau, toplumsal sözleşme kuramında egemenliğin kaynağını halka bağlamış ve devletin meşru kaynağını sağlamlaştırmıştır.

à Sieyes, ‘’millet’’ kavramı ile modern devlet anlayışına katkıda bulunmuÅŸtur.

 

Modern Devletin Özellikleri

à Merkezi Örgütlenme

à İyi Çizilmiş ve Korunan Sınırlar

à Sürekli Ordu

à Bürokrasi

à Egemenlik

à İnsan Hakları

à Sözleşme Kuramı

à Sekülarizm

à Milli Kimlik

à Devlet Eğitimi

 

Devlet Teorileri

à Çatışmacı Anlayış: Devleti bir çatışmanın sonucu olarak görmektedir.

à Güvenlikçi Anlayış: Devleti insanların güvenlik ihtiyacını karşılamak için ortaya çıktığını savunur. (Hobbes)

à Özgürlükçü Anlayış: Hakların güvenliği için devlet oluşturulmuştur anlayışı vardır.

à Kutsayıcı Anlayış: Devleti kutsal, en üst ahlaki örgütlenme olarak görür.

 

Örgütleniş Biçimi İle Devlet Tanımları

Üniter Devlet: Egemenliğin ve örgütlenmenin tek bir merkezden olduğu devletlerdir.

Federal Devlet: Belli konularda kendi yapılarının olmasıdır. Siyasi bakımdan güçlü bir ademi merkeziyetçilik demektir.

Konfederal Devlet: Her biri ayrı devlettir fakat güçlü olabilmek, iş birliği yapabilmek için bir araya gelirler.

Özerk Yapılar: Farklı kültürel, etnik gruplar, yapılar, topluluklar olduğunda onlara ayrıca özerklikler sağlanması.

REJÄ°M TÃœRLERÄ°

Aristoteles’in Tasnifi


 

Geleneksel Tasnif

à Monarşi

à Cumhuriyet

à Tiranlık

 

SoÄŸuk SavaÅŸ Tasnifi

à 1.Dünya Ülkeleri: ABD süper gücünün önderliğinde birleşmiş ülkelerdir. Bu ülkeler için demokrasi ve serbest piyasa koşulu aranmıştır.

à 2.Dünya Ãœlkeleri: Komünist ve eski SSCB ülkeleri için kullanılır. Ä°kinci dünya ülkelerine Avrupa'da DoÄŸu Blok’unun Rusya tarafında kalan ülkeler ile Rusya, Çin, Kuzey Kore, Küba, Yemen ve Etiyopya örnek verilebilir.

à 3.Dünya Ülkeleri: Tarafsız kalan ülkelere denilmiştir.

 

Modern Tasnif

à Diktatörlük/Otokratik Rejimler (Totaliter/Otoriter Rejimler)

à Demokrasiler (Liberal/Popülist/Katılımcı)

 

 

Rejimleri Nasıl Ayırt Ederiz?

à İktidar seçimle el değiştirebiliyor ve toplumda geniş bir özgürlük varsa rejim demokratiktir.

à İktidar seçimle el değiştiremiyor, iktidar hep aynı ellerde kalıyorsa rejim antidemokratiktir.

 

 

Otoriter ve Totaliter Rejimleri Karşılaştırma

Seçimler

Otoriter                                                                               Totaliler

İktidar seçimle el değiştirmez.

İktidar seçimle el değiştimez.

Ya seçim yapılmaz ya da seçimler göstermeliktir.

Devletle örtüşen tek bir parti.

Genellikle tek parti vardır. Bazen göstermelik muhalefet olur.

Sorgusuz itaat edilmek zorunda olunan ve mutlak bir güç verilen tek lider.

Ordunun silahlı desteği sayesinde devam eden bir iktidar vardır.

 

 

 

Özgürlükler

Otoriter                                                                              Totaliter

Sınırlı bir özgürlük vardır. Sonucunda kısmi bir çeşitlilik ve çoğulculuk gözlemlenir.

Özgürlük çok az veya hiç yoktur. Toplumda aleni bir çeşitlilik ve çoğulculuk görülmez.

İktidara rakip olmadığı veya bir tehdit barındırmadığı sürece insanların kendi hayatlarını yaşamasına izin verilir.

Rejimin haberi olmaksızın kişiler tek başlarına veya diğerleriyle bir araya gelerek herhangi bir faaliyet yapamaz. Kendi hayatlarını diledikleri gibi yönetmelerine izin yoktur.

 

 

Temel Zihniyet

Otoriter                                                                               Totaliter

Herkese dayatılacak tek bir iyi hayat anlayışı veya tek bir hakikat yoktur. Korunması gereken tek hakikat lider ve oligarşinin çıkarıdır.

Herkes için geçerli ve herkesin uymaya zorlanacağı tek bir hakikat tek bir iyi hayat vardır.

 

 

Temel Amaç

Otoriter                                                                               Totaliter

Lider ve etrafında çevrelenen oligarşinin iktidarının ne pahasına olursa olsun korunması.

Bütün bir toplumu kapsamlı bir tek hakikat doğrultusunda tümden biçimlendirmek.

 

Yönetilenlerden rejime ve resmî ideolojiye tam bir inanç ve sadakat beklemek.

 

Ütopyacılık ve totaliterizm yakın ilişki içindedir

 

Kusursuz ve sorunsuz mükemmel bir toplum yaratmak.

Temel Araçlar

Otoriter                                                                                  Totaliter

Oligarşiye ayrıcalık

Terör: İktidarı ayakta tutan esas araçtır.

İbret ve gözdağı için terör ve baskı

Katı bir sansür

Toplumdaki farklı grup ve kesimleri birbirine karşı kışkırtma ve kullanma.

Sofistike bir endoktrinasyon: tek elden katı bir ideolojik eğitim.

 

Etkin bir propaganda

 

Nefret objeleri

 

Özel kuvvetler

 

Ekonominin denetimi

 

 

 

 

DEMOKRASÄ°LER

Çoğunluğun İyi Yönetimi

à Yasaya uygun yönetim, herkesin çıkarına yönetim

Çoğunluğun Kötü Yönetimi

à Denge ortadan kalkar, bütün siyasi güç yoksul çoğunluğun veya seçkin azınlığın eline geçerse; yasaların yönetimi geçersiz hale gelirse, ilgili ve bilgili yurttaşların ortak iyiyi gözeterek yürüttüğü rasyonel diyalog siyaseti yerini, demagogların kışkırtıcı, popülist ve irrasyonel nutuklarına ve onların büyüsüne kapılarak güruh haline dönüşen fraksiyon veya kalabalıkların alkışlarına bırakırsa, demagoglar tiranlaşırsa; iyi yönetim demokrasi, kötü yönetim demokrasiye dönüşür.

 

Halk Meclisi: Meclis savaş ve barış, antlaşmalar, finans, yasama, kamu işleri, kısaca yönetsel aktivitelerin tüm derecelerinde son karar yetkisine sahipti.

500’ler Meclisi (Kurul): Sürekli Ä°dareyi saÄŸlardı. 50 kabileden 10 üye seçilerek oluÅŸturulur.

Magistratler: Asker ve sivil

 

Demokrasinin Haklılaştırılması

à Demokrasinin ulaşılması veya korunması gereken iyi bir yönetim olarak tanımlanması çok yaygın olmasına rağmen, neden demokrasinin diğer yönetimlerle kıyaslandığında tercih edilmesi gerektiği, yani niye iyi bir yönetim olduğu sorgulaması daha nadir yapılmaktadır.

Demokrasinin haklılaştırılması;

à Araçsal Yaklaşım

à Araçsal Olmayan Yaklaşım olmak üzere iki farklı tarzda yapılmaktadır.

 

Araçsal Haklılaştırma

Demokrasiyi amaç olarak değil araç olarak görür. Demokrasi belirli çıkarları gerçekleştirmek için doğru yoldur der.

Amacı:

à Kişisel Çıkarlar

à Doğru Kararlar

à İnsani Gelişim

à Eşitlik-Özgürlük

 

Araçsal Olmayan HaklılaÅŸtırma  

Demokrasi bir amaç olarak görülmüştür. Demokrasi iyi kararlar vermese de onu seçmeliyiz der. İki alt başlıkta toplanabilir:

à Prosedürlerin Değeri: Demokrasilerde halkın doğrudan katılımı ve karar alması, müzakere etmesi kendiliğinden iyi bir şeydir. Bir toplumda kararların böyle alınması gerekir.

à Eşitlik-Özgürlük Değeri: Demokrasinin haklılaştırılması eşitliğin veya özgürlüğün temel değer olarak kabul edilmesi üzerinden gerçekleştirilir.

 

 

Demokrasi Tasnifleri

Ä°kili Tasnifler

à Anglo-Amerikan ve Kıta Avrupası Geleneği

à Akılcı ve Deneyci Demokrasiler

à Koruyucu ve Gelişimci Demokrasiler

à Geleneksel Demokratik Teori ve Radikal Demokratik Teori

 

Üçlü Tasnif

à Liberal Demokrasi

à Popülist Demokrasi

à Katılımcı Demokrasi  

 

 

 

Liberal Demokrasi

Tanım: Bireysel özgürlüklerin garanti altına alınması ve yönetimin rızaya dayanması olmak üzere iki temel sütun üzerine yükselen açık toplum ile sonuçlanacağı beklenen bir rejim olarak tanımlanır. O halde liberal demokrasiyi herkese eşit özgürlük vaat eden ve herkese yönetimde eşit söz hakkı tanıyan bir rejim ideali olarak tanımlayabiliriz.

 

Larry Diamond liberal demokrasilerin sahip olması gereken temel unsurları şu şekilde özetlemiştir:

à Devletin Kontrolü: Temel kararlar ve tahsisler, anayasa teorisinde iyi bilindiği gibi seçilmiş görevlilerin elindedir; bilhassa ordu seçilmiş sivil görevlilerin otoritesi altındadır.

à Yürütme Gücü: Anayasal olarak ve aslında, diğer hükümet kurumlarının otonom iktidarınca sınırlandırılır.

à Ciddi bir muhalefet oyu ve zamanı geldiğinde hükümetteki partinin görev değişimi olasılığı sebebiyle sadece seçim sonuçlarının belirsiz olmamasını içermez, Ayrıca anayasal ilkelere bağlı hiçbir grubun parti kurma ve seçimlere katılma hakkından mahrum bırakılmamasını da içerir.

à Kültürel, etnik, dini ve diğer azınlık grupların siyasi süreçte çıkarlarını ifade etmelerinin ve dil ve kültürlerini uygulamalarının yasaklanmaması.

 

Normatif Unsurlar

1-) Bireysel Özgürlük

à Bireycilik

à Özgürlük

 

2-) Çoğulcu Toplum

à Hoşgörü

à Çoğulculuk (Hoşgörü ve Tarafsızlık)

 

3-) Piyasa Ekonomisi

à Bireysel Çıkar, Toplumsal Fayda

à Piyasa ve Özgürlük İlişkisi

 

Kurumsal Unsurlar

1-) Hukuk Devleti

à Anayasal Tedbirler (Temel Haklar, Kuvvetler Ayrılığı)

à Hukuk Güvenliği Tedbirleri (Kanunların Niteliği ve Adil Yargılanma)

2-) Seçimler

à Seçimlerin Anlamı ve Önemi

à Seçim Koşulları (Serbestlik, Adillik, Güvenilirlik, Düzenlilik)

 

Niteliksel Unsurlar

à Egemen Otoritesi Sınırlı Bir Demokrasi

à Temsili ve Yarışmacı Bir Demokrasi

à Azınlıkların Korunduğu Bir Demokrasi

 

 

Popülist Demokrasi

Popülizmin Tanımı

Jan-Werner Müller’e göre popülizm: siyasetin özgül bir ahlakçı bakışla tasavvur edilmesine, siyasi dünyanın ahlaken saf ve bütünleÅŸmiÅŸ halk ile ahlaken aÅŸağı olan yozlaÅŸmış elitler arasında yapılan ayrıma dayanmaktadır.

 

Cas Mudde: Toplumu nihai olarak, yoz elitlere karşı saf halk biçiminde, homojen ve antagonistik (düşmancıl) gruplar olarak ikiye bölünmüş olarak gören ve politikaların halkın genel iradesinin bir ifadesi olması gerektiğini savunan bir ideoloji.

 

Ä°l-Liberal Demokrasi

Liberal demokrasi ile farkları: Hukuksal Unsurları, Bireysel Özgürlüğü ve Çoğulculuğu ve Sınırlı-Tarafsız devleti önemsemez, engel görür.

à Sadece seçimleri benimser

à Mutlak egemenliği kabul eder.

à Organik ve karizmatik liderlik öne çıkar.

à Antangonistik (dost-düşman) bir siyaset tarzını benimser

 

Popülizmin Çekirdeği ve Bitişik Kavramları

a-) Halk ve Elitler ve Temsiliyet

b-) Halk ve Birlik ve Anti Çoğulculuk

c-) Halk ve Egemenlik ve Demokrasi

 

Katılımcı Demokrasi

Tanım: Katılımcı demokrasi modeli liberal demokrasiye alternatif olabileceği düşünülen ve demokrasi literatüründe dikkate değer itibarı ve yüksek popülaritesi olan bir modeldir.

Katılımcı demokrasi yaklaşımının Antik kökleri Aristo’nun siyaset anlayışında bulunur, modern kökleri ise Rousseau ve Marks’a uzanır.

Katılımcı demokrasi, modern demokrasinin sol-sosyalist yorumu olarak ortaya çıkmıştır.

 

Temel Unsurları

à Katılım

à Kamusal Alan

à Egemenlik

à Eşitlik

 

Katılımcı Demokrasinin Türleri

à Gelişimci Versiyon: Siyaseti ve katılımı insanın gelişimi ve kendini gerçekleştirimi için zorunlu bir koşul olarak görür.

à Müzakereci Versiyon

à Agonistik Versiyon: Müzakereci demokrasi yanlıları ile liberal demokrasinin demokratik meşruiyet bakımından bir kriz yaşadığı konusunda hemfikirlerdir.

Yorum Gönder

1 Yorumlar