HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI (VÄ°ZE NOTLARI)

 


 BÄ°RÄ°NCÄ° VE Ä°KÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE

 

TOPLUMSAL DÃœZEN KURALLARI

Toplum içerisinde bireylerin çıkar çatışmalarını uzlaÅŸtırmak, birbirleriyle olan iliÅŸkilerini ve davranışlarını düzenlemek ve böylece toplum düzenini saÄŸlamak ve sürdürmek amacıyla getirilmiÅŸ kurallara “toplumsal davranış kuralları” denilir.

 

 BeÅŸeri Davranış (Toplumsal Davranış) Kuralları

è Toplumsal düzen kurallarını başlıca 5 grupta ele alabiliriz. 1) Ahlak kuralları, 2) Din Kuralları, 3) Örf ve Adet Kuralları 4) Görgü Kuralları, 5) Hukuk Kuralları. (Bazen 3 ve 4. kurallar bir arada ele alınabilir.)

è Hepsinin ortak yanı, toplum halinde yaşamanın gerekli kıldığı insan davranışlarını belirli bir düzene bağlamaları, bu amaçla bazı emir ve yasaklar getirmeleri, bunlara uyulmasını sağlamak üzere çeşitli yaptırımlara yer vermeleridir.

 

Sosyal düzen açısından hukuk kısaca, bireylerin birbirleriyle, toplumla ve devletle ilişkilerini düzenleyen emirler, yasaklar ve yetkiler içeren, devletçe yaptırıma bağlanmış kurallar bütünü olarak tarif edilmektedir.

 

Sonuç olarak:

 

- Hukuk kuralları normatif niteliktedir; yani emir ve yasak içerirler,

- insan davranışlarını düzenlemeye yöneliktir,

- devletin yetkili organları tarafından konulurlar,

- cebri müeyyideyle donatılmışlardır.

 

ÜÇÜNCÜ ÜNİTE

 

HUKUKUN DÄ°ÄžER SOSYAL DÃœZEN KURALLARINDAN AYRIMI VE ARALARINDAKÄ° Ä°LÄ°ÅžKÄ°LER

 

A. Hukuk Kurallarının Belirgin Özellikleri:

 

1. Olması Gerekeni Belirtmesi

2. Değer Yargısına Dayanması

3. Bireylerin Dış Dünyalarına İlişkin Olması

4. Muhatabının Kişiler Olması

5. Emir ve Yasaklar Yanı Sıra Yetkiler de içermesi

6. Genel ve Kişilik Dışı Olması

7. İlkesel Olarak Evrensel Nitelik Taşımaması

8. Maddi Yaptırıma Dayanması

9. Genellikle Yazılı Nitelik Taşıması

 

DÖRDÜNCÜ ÜNİTE

 

HUKUKUN ÇEŞİTLİ AÇILARDAN ANLAMLANDIRILMASI

 

A. Günlük Dilde Hukuk Kavramı

 

Hukuk sözcüğü günlük dilde çeşitli anlamlarda kullanılmaktadır. Bunları şöylece sıralayabiliriz:

 Hukuk, Arapça kökenli hak sözcüğünün çoÄŸulu olarak haklar anlamına gelir.

 Bazı durumlarda dostluk, iyi iliÅŸkiler, hatır anlamını taşır.

 Bir sıfat biçiminde kullanıldığında “kamusal olmayanya da özel hukuk, “özel alan” anlamına gelmektedir. “Yargıtay Hukuk Dairesi”, “Hukuk Muhakemeleri Kanunu” deyimlerinde hukukun bu anlamını görmekteyiz.

 Bazen kurallar sistemi yahut bunun bir kısmını inceleyen akademik alan anlamında kullanılır. Alman Hukuk Sistemi, hukuk fakültesi, anayasa hukuku, medenî hukuk, hukuka aykırılık deyimlerinde geçen hukuk sözcüğü bu anlamı taşımaktadır.

 

Bazı anahtar kavramlar:

MeÅŸru: ÅŸerre uygun (hukuka uygun)

Tahkim: alternatif uyuşmazlık çözüm yolları

Masumiyet karinesi: Bir kimsenin aksi ispat edilinceye kadar masum olması durumu

Ahde vefa: sözleşmenin gereğini yerine getirme, sözünü tutma.

 

HUKUKUN ÇEŞİTLİ AÇILARDAN KULLANIMI

1-) Pozitif Hukuk 

2-) DoÄŸal Hukuk 

3-) Maddi Hukuk / Åžekli Hukuk 

4-) Objektif Hukuk / Sübjektif Hukuk 


 Pozitif Hukuk (Olan Hukuk - De lege lata)

 

       “Pozitif hukuk” belirli bir ülkede, belirli bir dönemde yürürlükte bulunan, yazılı ve       yazılı olmayan bütün hukuk kurallarını ifade eder.

Bu anlamıyla pozitif hukuk, “olan hukuk"tur. DiÄŸer bir deyiÅŸle yürürlükte ve uygulanan hukuktur.

 

2.      DoÄŸal Hukuk (Ä°deal Hukuk -Tabiî Hukuk-De lege ferenda)

Hans Kelsen’e göre) doÄŸal hukuk diye bir hukuktan söz edilemez. Tek hukuk vardır o da pozitif hukuktur.

 

3.      Maddî Hukuk-Åžeklî (Usulî) Hukuk

KiÅŸilerin hukuksal statülerini, sahip oldukları hakları, borçları ve yükümlülükleri düzenleyen hukuk kurallarına “maddî hukuk kuralları” denilir.

Hukuksal uyuÅŸmazlığın ortaya çıkışı ile birlikte devreye giren ve uyuÅŸmazlığın çözümünde izlenecek olan kurallardan oluÅŸan hukuk ise "ÅŸeklî hukuk” (biçimsel-usulî hukuk) olarak adlandırılmaktadır.

 

4.      Objektif Hukuk-Subjektif Hukuk

Hak ve hukuk kavramları için aynı sözcüğün kullanıldığı dillerde;

 

- “objektif hukuk” ile sosyal düzen kuralları anlamında hukuk,

- “sübjektif hukuk” ile de objektif hukukun tanıdığı haklar kastdilmektedir.

 

BEŞİNCİ ÜNİTE

 

HUKUKUN BAŞLICA AMAÇ VE İŞLEVLERİ

1-) Güvenlik Sağlama

2-) Toplumsal Düzen ve Barış Sağlama

3-) Ã–zgürlük SaÄŸlama 

4-) Toplumsal Gereksinimleri Karşılama 

5-) EÅŸitlik SaÄŸlama 

6-) Adalet SaÄŸlama 

 

ADALET TÃœRLERÄ°

 1-) DenkleÅŸtirici Adalet

2-) Dağıtıcı (PaylaÅŸtırıcı) Adalet 

3-) Hakkaniyet



ALTINCI ÃœNÄ°TE 

HUKUKUN TEMELLENDİRİLMESİ: HUKUKUN DAYANAĞINI AÇIKLAYAN GÖRÜŞLER

 

Hukukun Dayanağını Açıklayan Görüşler:

          

           1) Bilinçli Ä°radenin Ãœrünü Sayan Görüşler

2) İrade Dışı Sayan Görüşler

 

A. Hukuku Bilinçli İradenin Ürünü Sayan Görüşler: Bu görüşe göre hukuk, bilinçli bir iradenin ürünüdür. Yani, hukuk, bir varlık tarafından düşünülerek kurulmuştur. Üç grupta toplanmaktadır. à

           1) Ä°lahi Ä°rade Teorisi;

           2) BeÅŸeri Ä°rade Teorisi;

3) Toplumsal Sözleşme Teorisi

 

B. Hukuku İrade Dışı Bir Oluşumun Ürünü Olduğunu Açıklayan Görüşler: Bu görüşe göre, hukuk bilinçli bir iradenin tasarlayıp ortaya koyduğu bir şey değil, kendiliğinden oluşmuş, zaten doğada var olan kuralların insanlar tarafından keşfedilip açıklanmasından ibarettir. Bu teori, hukukun insan iradesi dışında var olduğunu farklı temellere dayandırır. Üç grupta toplanmaktadır. à

           1) DoÄŸal Hukuk Teorisi

           2) Tarihsel Hukuk Teorisi

3) Sosyolojik Pozitivizm

 


 YEDÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE

BAÅžLICA HUKUK SÄ°STEMLERÄ°

 

Günümüzdeki hukuk sistemleri başlıca dört grupta toplanmaktadır:

 Kara Avrupası Hukuk Sistemi,

 Anglo-Sakson Hukuk Sistemi,

 Ä°slâm Hukuku Sistemi

 Sosyalist Hukuk Sistemi.

 

 Kara Avrupası Hukuk Sistemi (Roma-Germen Hukuk Sistemi- Kontinental Hukuk Sistemi): Kaynağını büyük ölçüde Roma Hukuku’ndan alır. Kara (Kıta) Avrupası deyimiyle coÄŸrafî anlamda Ä°ngiltere hariç Avrupa kastedilir. Ancak günümüzde Avrupa kıtasıyla sınırlı deÄŸildir. Günümüzde en yaygın biçimde uygulanan hukuk sistemidir. Bu hukuk sistemini diÄŸerlerinden ayıran belli baÅŸlı özellikler vardır:

 

Hukukun Önemli Ölçüde Yazıya Aktarılmış Olması

Hukukun, Kamu Hukuku ve Özel Hukuk Şeklinde İkili Ayrımı

Yargı Ayrılığı Esasına Dayanması

İçtihatların Hukukun Yardımcı Kaynağı Oluşu

Köklerinin Roma Hukukuna Uzanması

 

 Anglo-Sakson Hukuk Sistemi: Ä°ngiltere’de doÄŸmuÅŸ olduÄŸundan Ä°ngiliz Sistemi olarak da adlandırılır. Genellikle Ä°ngilizce konuÅŸulan ülkelerde uygulanır. Ä°ngiltere, Yeni Zelanda, Hindistan, Kanada, Avustralya ve eski Ä°ngiliz sömürgesi olan birçok ülkenin hukuk sistemi Anglosakson hukuk sistemidir.

 

Anglo Sakson hukuk sistemi Kara Avrupası sisteminden tam tersi özellikler taşır. Bu farklılıklar temelde şunlardır:

 

1. Geleneksel Hukukun Etkin Olması

2. Hukuk Derlemesine (Tedvin) Gidilmemiş Olması

3. Yargı Birliği (Adlî Rejim) Rejiminin Benimsenmiş Olması

4. Kamu Hukuku ve Özel Hukuk Ayrımının Bulunmayışı

5. Yargı kararlarının hukukun ana kaynağı OluÅŸu 


SEKÄ°ZÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE

 HUKUKUN DERLENMESÄ° (KODÄ°FÄ°KASYON- KANUNLAÅžTIRMA- TEDVÄ°N)

 

Derleme (eski kullanımı: tedvin) gündelik dilde toplama, bir araya getirme demektir. Hukuk dilinde daha yaygın olarak “kanunlaÅŸtırma” (kodifikasyon) terimiyle kullanılan derleme, Kısaca hukukun alanlarına, konularına göre belirli bir sistematik dâhilinde tematik kanunlar halinde yazılmasıdır.

 

Derleme Nedenleri

Kıta Avrupası’nda hukukun derlenmesinde baÅŸlıca ÅŸu nedenlerin rol oynamıştır:

• Hukuk güvenliÄŸi ilkesini hayata geçirmenin gereÄŸi olarak hukukun herkes tarafından bilinebilir, öğrenilebilir olmasını saÄŸlama ve bu yolla keyfiliÄŸin ve belirsizliÄŸin önlenmesi,

• Ãœlkenin hukuk yaÅŸamında birlik ve kesinlik saÄŸlanması,

• Milli devletlerin oluÅŸumunun beraberinde hukuk düzenlerinin de milli unsurlara dayalı olması gereÄŸini gündeme getirmesi,

• Hukukun yabancı hukuk kurallarından arındırılması,

• ModernleÅŸmenin ortaya çıkarmış olduÄŸu toplumsal ve ekonomik yaÅŸamın yeni geliÅŸmelerine ayak uydurulması gereÄŸi,

• Rasyonalizm (akılcılık) ve hümanizm (insancıllık) akımlarının hukuka yansıması, hukukun laikleÅŸtirilmesi, din ve ahlâk kurallarından arındırılması,

• DoÄŸal hukuk ve doÄŸal hak düşüncesinin giderek hukuk kurallarının yeniden biçimlendirilmesini zorlaması.

 

 Derleme Yöntemleri ya da Hukuk Yazım Yöntemleri

 

İki temel yöntem söz konusudur:

à Somut kural koyma yöntemi

à Soyut kural koyma yöntemi


DOKUZUNCU ÃœNÄ°TE

 HUKUKUN TEMEL KOLLARI

 

Özel Hukuk-Kamu Hukuku Ayrımında Kullanılan Ölçütler

 

İrade Serbestisi Ölçütü: Bu ölçüte göre; kişilere, aralarındaki hukuksal ilişkileri ve bunun sonuçlarını serbestçe belirleyebilme olanağı veren kurallar özel hukuk kurallarıdır

 

Egemenlik Ölçütü (Kamu Gücü Kullanımı)

 

Çıkar Ölçütü: Bu ölçüte göre bir ilişki veya faaliyet toplum çıkarlarını koruyup ona hizmet ediyorsa buna ilişkin kurallar kamu hukuku kurallarıdır

 

İlişkinin Tarafları Ölçütü: Bu ölçüte göre bir ilişki veya faaliyetin taraflarını devlet ve bireyler oluşturuyorsa kamu hukuku kuralları, eğer sadece bireyler oluşturuyorsa yani devlet ilişki veya faaliyetin tarafı değilse özel hukuk kuralları uygulanır

 

Ölçütlerin Değerlendirilmesi:


Hukukun Dalları

 

• Hukuk, eskiden beri iki temel kola ve bunların dallarına ayrımlanarak ele alınmaktadır.

• Bu ayrımı ilk kez ünlü Roma Hukukçusu Ulpianus yapmıştır.

• Bu ayrıma göre hukukun özel hukuk (ius privatum) ve kamu hukuku (ius publicum) olmak üzere iki temel kolu vardır.

• Bu sınıflandırmaya günümüzde “karma hukuk” (ya da: kendine özgü hukuk) adı verilen yeni bir dal daha eklenmiÅŸtir.

 

 

KAMU HUKUKU DALLARI

 

 

ÖZEL HUKUK DALLARI

 

 Anayasa Hukuk

 Ä°dare Hukuku

 Ceza Usul Hukuku

 Devletler Genel Hukuku

 Sosyal Güvenlik Hukuku

 

 Medeni Hukuk

- KiÅŸiler Hukuku

- Aile Hukuku

- EÅŸya Hukuku 

- Miras Hukuku

 


 

  Borçlar Hukuku

 


 

  Ticaret Hukuku

 


 Devletler Özel Hukuku

 


 Ä°ÅŸ Hukuku

 


 

  Medeni Usul Hukuku

 

 

 

ONUNCU ÃœNÄ°TE

 

HUKUKTA YAPTIRIM (MÃœEYYÄ°DE)

 Tanım: Yaptırım bir hukuk kuralının ihlâli halinde devlet tarafından öngörülen zorlama önlemleridir. Hukuk kurallarına aykırı davranışlara; hukuk düzeninin baÄŸladığı sonuçlara da “hukuksal yaptırım” denilir

 

Yaptırım, her şeyden önce bir zorlamadır. Ancak hukuk kuralının ihlâline tepki olarak gösterilen ve hukuk düzeni tarafından öngörülen ve düzenlenen bir zorlamadır

 

Yaptırımın kendine düşen işlevleri gerçekleştirebilmesi için belli başlı şu özelliklere sahip olması gerekir:

- Korkutucu olması (gözdağı verici, ürkütücü ve caydırıcı olma).

- İhlâl edilmesi durumunda ödetici olması.

- Hem ihlalci hem de potansiyel ihlalciler bakımından önleyici olması (terbiye edici, ıslah edici).

- Kamu vicdanını rahatlatıcı olması.

 - Ölçülü olması.

- Nihayet demokratik hukuk devletinde, hangi tür yaptırım olursa olsun her şeyden önce insan onuruyla bağdaşması

- Yaptırımın varlığı kadar eşit ve adil uygulanması

 

Yaptırımın Tarihsel Gelişimi

 KiÅŸisel öç alma

2)      Kısas AÅŸaması

3)      Hakem-UzlaÅŸma AÅŸaması

4)      Modern Yargılama AÅŸaması (Yaptırımın MerkezileÅŸmesi)

 

 YAPTIRIM TÃœRLERÄ°

 Ä°ki ana baÅŸlıkta ele alınmaktadır.

 - Kamu Hukuku Yaptırımları

- Özel Hukuk Yaptırımları


KAMU HUKUKU YAPTIRIMLARI

 Devlet organlarının, bireylerin devletle olan iliÅŸkilerini düzenleyen kuralların ihlâline yönelik yaptırımlar kastedilmektedir.

 Ä°ptal edilebilirlik, yokluk ve tazminattır

 

2.      ÖZEL HUKUK YAPTIRIMLARI

 Ã–zel hukuk alanında yaptırımları üç ana grupta toplayabiliriz:

 

A. HÃœKÃœMSÃœZLÃœK: Yokluk, Mutlak Butlan, Nispi Butlan

B. ZORLA YERÄ°NE GETÄ°RME

C. TAZMÄ°NAT: Maddi Tazminat, Manevi Tazminat



ÜÇÜNCÃœ BÖLÃœM - BÄ°RÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE 

HUKUKUN KAYNAKLARI VE TÃœRK POZÄ°TÄ°F HUKUKU

 1. Hukukta Kaynak Kavramı:

 Günlük dilde bir ÅŸeyin ilk çıktığı, doÄŸduÄŸu yer anlamına gelen kaynak sözcüğü hukuk dilinde çeÅŸitli anlamlarda kullanılmaktadır

Hukukta Kaynak Türleri

1-) Bilgi Kaynağı 

2-) Organik Kaynak 

3-) Sosyolojik Kaynak 

4-) Biçimsel Kaynak


Türk Hukukunun (Şekli) Kaynakları

 Hukukun kaynakları kendi içinde asıl ve yardımcı kaynaklar olmak üzere ikiye ayrılır.

 1. Asıl Kaynaklar: (Yazılı kaynaklar, Hukukun Genel Ä°lkeleri, Örf ve Adet Hukuku)

2. Yardımcı Kaynaklar: (Doktrin (öğreti) ve Yargı Kararları (İçtihat))


                                                   NORMLAR HÄ°YERARŞİSÄ°




Altlık – Ãœstlük Ä°liÅŸkisi:

 Hukuk sistemi yapısında bulunan anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik ve benzeri normlar, düzensiz olarak deÄŸil, alt-alta, üst üste bulunmaktadır. Normlar birbirleriyle iliÅŸkilidir ve piramit düzeni ÅŸeklinde bulunmaktadır. Normlar birbirleriyle altlık üstlük iliÅŸkisi içerisindedir. Bu iliÅŸki ‘’Normlar hiyerarÅŸisi’’  olarak adlandırılmaktadır.

 

 NORMLAR HÄ°YERARŞİSÄ°NDE YER ALAN KAVRAMLAR

 1)    MEVZUAT

           Yürürlükte olan yazılı hukuk kurallarının tümünü ifade eder.

             2)    ANAYASA

 Anayasa, normlar hiyerarÅŸisinde en üst sırayı iÅŸgal eder ve kanunlardan farklı ve daha zor bir usulle konulan ve deÄŸiÅŸtirilebilen hukuk kurallarının bütünüdür

 a) Anayasa’nın Ä°lk Üç Maddesi

 I. Devletin ÅŸekli

MADDE 1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.

 II. Cumhuriyetin nitelikleri

MADDE 2- Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk Devletidir.

III. Devletin bütünlüğü, resmî dili, bayrağı, millî marşı ve başkenti

MADDE 3- Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür. Dili Türkçedir. Bayrağı, ÅŸekli kanununda belirtilen, beyaz ay yıldızlı al bayraktır. Millî marşı “Ä°stiklal Marşı”dır. BaÅŸkenti Ankara’dır.

IV. Değiştirilemeyecek hükümler

MADDE 4- Anayasanın 1’inci maddesindeki Devletin ÅŸeklinin Cumhuriyet olduÄŸu hakkındaki hüküm ile, 2 nci maddesindeki Cumhuriyetin nitelikleri ve 3’üncü maddesi hükümleri deÄŸiÅŸtirilemez ve deÄŸiÅŸtirilmesi teklif edilemez.


b) Anayasa Değişikliği Usulü

ÅžEMASI : https://www.hizliresim.com/iebu77x


 Anayasa’ya Ä°liÅŸkin Bilinmesi Gerekenler

 Egemenlik milletindir.

Milli İrade, sadece yasama organında değildir.

7. Madde = Yasama yetkisi TBMM’ye aittir; devredilemez.

8. Madde = Yürütme yetkisi CumhurbaÅŸkanı ve Bakanlar Kurulu’na aittir. Anayasa ve Kanunlara uygun olarak yerine getirilir.

 9. Madde = Yargı yetkisi Bağımsız mahkemelerce kullanılır.

10. Madde (önemli) = Kanun önünde eşetlikten bahseder. Herkes; dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin kanun önünde eşittir. Devlet, eşitliğin sağlanmasıyla yükümlüdür.

Pozitif Ayrımcılık: EÅŸitliÄŸi saÄŸlamak için yapılır. (Kadın – Erkek eÅŸitliÄŸi)

 KANUN:

 Kanun, yasama organı tarafından kanun adı altında yapılan ve normlar hiyerarÅŸisinde yer alan, çoÄŸunlukla genel soyut kurallar içeren hukuki metinlerdir.

 

Kanunların Özellikleri:

 1. Yazılıdır.

2. Geneldir.

3. Süreklidir.

4. Soyuttur

5. Bağlayıcıdır

 

Kanunları Meclis hazırlar.

 Kanunlar dört aÅŸamadan geçerek yürürlüğe girer:

1. Teklif

2. Görüşme

3. Kabul

4. Yayın

 

 

ULUSLARARASI (MÄ°LLETLERARASI) ANTLAÅžMALAR

 Uluslararası antlaÅŸmanın yürütme yetkisi yasama organıdır. à TBMM’de kabul edilmediÄŸi sürece yürürlüğe giremez

 Uluslararası antlaÅŸmalar iki veya daha fazla devlet tarafından akdedilmiÅŸ olan, Türkiye’de cumhurbaÅŸkanının onayıyla Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe konulan ve Türk normlar hiyerarÅŸisinde kural olarak kanun deÄŸerinde bulunan baÄŸlayıcı hukuk kurallarıdır.

 Milletlerarası antlaÅŸmayla kanun arasında fark vardır

 Milletlerarası antlaÅŸmayı uygun bulmayanlar, bunun için Anayasa Mahkemesine baÅŸvuramaz. (Ãœlkenin itibarıyla ilgilidir.)

 

NOT: Çekince: İç hukuka aykırı, bazı maddeleri çekince koyarak imzalanmış ise, çekince konularak imzalanmış maddeler o ülkede uygulanmaz. İmzalanma ile kabul edilme birbirinden farklıdır.

 

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi:

  Bizim için daha önemli, çünkü mahkemesi var. Bu da yaptırımı olduÄŸunu gösterir.

 NOT: Avrupa Ä°nsan Hakları Mahkemesine yalnızca Avrupa Ä°nsan Hakları sözleÅŸmesine göre gidilir. BaÅŸka sebeple gidilemez.

 Avrupa Ä°nsan Hakları SözleÅŸmesi, Herkes temel hak ve özgürlüğünün tehdit edildiÄŸini düşündüğü durumda gidebilir. Sadece Temel hak ve özgürlük için gidilir.

 Avrupa Ä°nsan Hakları Mahkemesine en fazla baÅŸvuran ülke Türkiye’dir. En fazla tazminata mahkûm edilen ülkeler arasındadır. Bu durumda yapılan yenilik var. Bireysel olarak Anayasa mahkemesine baÅŸvurulabilir

 

TÃœZÃœK:

 Anayasanın 115. Maddesince düzenlenmiÅŸtir. Bakanlar kurulu tarafından çıkarılır. Çok tercih edilen bir düzenleme deÄŸildir.

 Bakanlar kurulu tarafından çıkarılır.

 Kanunun emrettiÄŸi ÅŸekilde olur.

 Kanuna aykırı olamaz.

 Danıştay’ın incelemesi ÅŸarttır.

 En son CumhurbaÅŸkanı tarafından imzalanıp resmi gazetede yayımlanır

 

YÖNETMELİK:

 Yönetmelikler, cumhurbaÅŸkanlığı, bakanlıklar ve kamu tüzel kiÅŸilerinin kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve cumhurbaÅŸkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını saÄŸlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak ÅŸartıyla çıkardıkları yazılı hukuk kurallarıdır.

 Yönetmelik çıkarmaya cumhurbaÅŸkanı, bakanlıklar ve kamu tüzel kiÅŸileri (üniversite, belediye, KÄ°T’ler, vs.) yetkilidir.

 Her yönetmeliÄŸin Resmi Gazete’de yayımlanması ÅŸart deÄŸildir

 

NOT: Normlar HiyerarÅŸisi üçgeninde Kanun Hükmündeki Kararnamelerin altında kalanların hepsini “idari mahkemeler” denetler.

 

Genelge, tebliğ, tamim, sirküler, esaslar: Yönetmeliği hazırlayanlar bunları da hazırlayabilir.


Yorum Gönder

0 Yorumlar