BÄ°RÄ°NCÄ° VE Ä°KÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE
TOPLUMSAL DÃœZEN KURALLARI
Toplum
içerisinde bireylerin çıkar çatışmalarını uzlaştırmak, birbirleriyle olan
ilişkilerini ve davranışlarını düzenlemek ve böylece toplum düzenini sağlamak
ve sürdürmek amacıyla getirilmiÅŸ kurallara “toplumsal davranış kuralları”
denilir.
Beşeri Davranış (Toplumsal Davranış) Kuralları
è Toplumsal düzen kurallarını başlıca 5 grupta ele
alabiliriz. 1) Ahlak kuralları, 2) Din Kuralları, 3) Örf ve Adet Kuralları 4)
Görgü Kuralları, 5) Hukuk Kuralları. (Bazen 3 ve 4. kurallar bir arada ele
alınabilir.)
è Hepsinin
ortak yanı, toplum halinde yaşamanın gerekli kıldığı insan davranışlarını
belirli bir düzene bağlamaları, bu amaçla bazı emir ve yasaklar getirmeleri,
bunlara uyulmasını sağlamak üzere çeşitli yaptırımlara yer vermeleridir.
Sosyal düzen açısından hukuk
kısaca, bireylerin birbirleriyle,
toplumla ve devletle ilişkilerini düzenleyen emirler, yasaklar ve yetkiler
içeren, devletçe yaptırıma bağlanmış kurallar bütünü olarak tarif
edilmektedir.
Sonuç olarak:
-
Hukuk kuralları normatif niteliktedir; yani emir ve yasak içerirler,
-
insan davranışlarını düzenlemeye yöneliktir,
-
devletin yetkili organları tarafından konulurlar,
- cebri müeyyideyle
donatılmışlardır.
ÜÇÜNCÜ ÜNİTE
HUKUKUN DÄ°ÄžER SOSYAL DÃœZEN KURALLARINDAN
AYRIMI VE ARALARINDAKÄ° Ä°LÄ°ÅžKÄ°LER
A. Hukuk Kurallarının
Belirgin Özellikleri:
1.
Olması Gerekeni Belirtmesi
2.
Değer Yargısına Dayanması
3.
Bireylerin Dış Dünyalarına İlişkin Olması
4.
Muhatabının Kişiler Olması
5.
Emir ve Yasaklar Yanı Sıra Yetkiler de içermesi
6.
Genel ve Kişilik Dışı Olması
7.
İlkesel Olarak Evrensel Nitelik Taşımaması
8.
Maddi Yaptırıma Dayanması
9. Genellikle Yazılı Nitelik
Taşıması
DÖRDÜNCÜ ÜNİTE
HUKUKUN ÇEŞİTLİ AÇILARDAN
ANLAMLANDIRILMASI
A. Günlük Dilde Hukuk
Kavramı
Hukuk sözcüğü günlük dilde
çeşitli anlamlarda kullanılmaktadır. Bunları şöylece sıralayabiliriz:
Hukuk, Arapça kökenli hak sözcüğünün çoğulu olarak haklar anlamına
gelir.
Bazı durumlarda dostluk, iyi ilişkiler, hatır anlamını taşır.
Bir sıfat biçiminde kullanıldığında “kamusal olmayan” ya da özel
hukuk, “özel alan” anlamına gelmektedir. “Yargıtay Hukuk Dairesi”, “Hukuk
Muhakemeleri Kanunu” deyimlerinde hukukun bu anlamını görmekteyiz.
Bazen kurallar sistemi
yahut bunun bir kısmını inceleyen akademik alan anlamında kullanılır. Alman
Hukuk Sistemi, hukuk fakültesi, anayasa hukuku, medenî hukuk, hukuka aykırılık
deyimlerinde geçen hukuk sözcüğü bu anlamı taşımaktadır.
Bazı anahtar kavramlar:
MeÅŸru: ÅŸerre uygun (hukuka uygun)
Tahkim: alternatif uyuşmazlık çözüm yolları
Masumiyet karinesi: Bir kimsenin aksi ispat edilinceye kadar masum olması
durumu
Ahde vefa: sözleşmenin gereğini yerine getirme, sözünü tutma.
HUKUKUN ÇEŞİTLİ AÇILARDAN KULLANIMI
1-) Pozitif Hukuk
2-) DoÄŸal Hukuk
3-) Maddi Hukuk / Åžekli Hukuk
4-) Objektif Hukuk / Sübjektif Hukuk
“Pozitif hukuk” belirli bir ülkede,
belirli bir dönemde yürürlükte bulunan, yazılı ve yazılı olmayan bütün hukuk kurallarını
ifade eder.
Bu anlamıyla
pozitif hukuk, “olan hukuk"tur. DiÄŸer bir deyiÅŸle yürürlükte ve uygulanan
hukuktur.
2. Doğal Hukuk (İdeal Hukuk -Tabiî
Hukuk-De lege ferenda)
Hans
Kelsen’e göre) doÄŸal hukuk diye bir hukuktan söz edilemez. Tek hukuk vardır o
da pozitif hukuktur.
3. Maddî Hukuk-Şeklî (Usulî) Hukuk
KiÅŸilerin
hukuksal statülerini, sahip oldukları hakları, borçları ve yükümlülükleri
düzenleyen hukuk kurallarına “maddî hukuk kuralları” denilir.
Hukuksal
uyuşmazlığın ortaya çıkışı ile birlikte devreye giren ve uyuşmazlığın çözümünde
izlenecek olan kurallardan oluÅŸan hukuk ise "ÅŸeklî hukuk”
(biçimsel-usulî hukuk) olarak adlandırılmaktadır.
4. Objektif Hukuk-Subjektif Hukuk
Hak
ve hukuk kavramları için aynı sözcüğün kullanıldığı dillerde;
- “objektif hukuk” ile
sosyal düzen kuralları anlamında hukuk,
-
“sübjektif hukuk” ile de objektif hukukun tanıdığı haklar kastdilmektedir.
BEŞİNCİ ÜNİTE
HUKUKUN
BAŞLICA AMAÇ VE İŞLEVLERİ
1-) Güvenlik Sağlama
2-) Toplumsal Düzen ve Barış Sağlama
3-) Özgürlük Sağlama
4-) Toplumsal Gereksinimleri Karşılama
5-) EÅŸitlik SaÄŸlama
6-) Adalet SaÄŸlama
ADALET TÃœRLERÄ°
ALTINCI ÃœNÄ°TE
HUKUKUN TEMELLENDİRİLMESİ: HUKUKUN DAYANAĞINI AÇIKLAYAN GÖRÜŞLER
Hukukun Dayanağını Açıklayan
Görüşler:
1) Bilinçli İradenin Ürünü Sayan
Görüşler
2)
İrade Dışı Sayan Görüşler
A. Hukuku Bilinçli İradenin
Ürünü Sayan Görüşler: Bu görüşe göre
hukuk, bilinçli bir iradenin ürünüdür. Yani, hukuk, bir varlık tarafından
düşünülerek kurulmuÅŸtur. Üç grupta toplanmaktadır. Ã
1) Ä°lahi Ä°rade Teorisi;
2) BeÅŸeri Ä°rade Teorisi;
3)
Toplumsal Sözleşme Teorisi
B. Hukuku İrade Dışı Bir
Oluşumun Ürünü Olduğunu Açıklayan Görüşler: Bu görüşe göre, hukuk bilinçli bir iradenin tasarlayıp ortaya koyduğu
bir şey değil, kendiliğinden oluşmuş, zaten doğada var olan kuralların insanlar
tarafından keşfedilip açıklanmasından ibarettir. Bu teori, hukukun insan
iradesi dışında var olduğunu farklı temellere dayandırır. Üç grupta
toplanmaktadır. Ã
1) DoÄŸal Hukuk Teorisi
2) Tarihsel Hukuk Teorisi
3)
Sosyolojik Pozitivizm
YEDÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE
BAÅžLICA HUKUK SÄ°STEMLERÄ°
Günümüzdeki hukuk sistemleri başlıca dört grupta toplanmaktadır:
Kara Avrupası Hukuk Sistemi,
Anglo-Sakson Hukuk Sistemi,
İslâm Hukuku Sistemi
Sosyalist Hukuk Sistemi.
Kara Avrupası Hukuk Sistemi (Roma-Germen Hukuk Sistemi- Kontinental Hukuk Sistemi): Kaynağını büyük ölçüde Roma Hukuku’ndan alır. Kara (Kıta) Avrupası deyimiyle coÄŸrafî anlamda Ä°ngiltere hariç Avrupa kastedilir. Ancak günümüzde Avrupa kıtasıyla sınırlı deÄŸildir. Günümüzde en yaygın biçimde uygulanan hukuk sistemidir. Bu hukuk sistemini diÄŸerlerinden ayıran belli baÅŸlı özellikler vardır:
Hukukun Önemli Ölçüde Yazıya Aktarılmış Olması
Hukukun, Kamu Hukuku ve Özel Hukuk Şeklinde İkili Ayrımı
Yargı Ayrılığı Esasına Dayanması
İçtihatların Hukukun Yardımcı Kaynağı Oluşu
Köklerinin Roma Hukukuna Uzanması
Anglo-Sakson Hukuk Sistemi: Ä°ngiltere’de doÄŸmuÅŸ olduÄŸundan Ä°ngiliz Sistemi olarak da adlandırılır. Genellikle Ä°ngilizce konuÅŸulan ülkelerde uygulanır. Ä°ngiltere, Yeni Zelanda, Hindistan, Kanada, Avustralya ve eski Ä°ngiliz sömürgesi olan birçok ülkenin hukuk sistemi Anglosakson hukuk sistemidir.
Anglo Sakson hukuk sistemi Kara Avrupası sisteminden tam tersi
özellikler taşır. Bu farklılıklar temelde şunlardır:
1.
Geleneksel Hukukun Etkin Olması
2.
Hukuk Derlemesine (Tedvin) Gidilmemiş Olması
3.
Yargı Birliği (Adlî Rejim) Rejiminin Benimsenmiş Olması
4.
Kamu Hukuku ve Özel Hukuk Ayrımının Bulunmayışı
5.
Yargı kararlarının hukukun ana kaynağı Oluşu
SEKÄ°ZÄ°NCÄ° ÃœNÄ°TE
HUKUKUN DERLENMESÄ° (KODÄ°FÄ°KASYON- KANUNLAÅžTIRMA- TEDVÄ°N)
Derleme (eski kullanımı: tedvin) gündelik dilde toplama, bir
araya getirme demektir. Hukuk dilinde daha yaygın olarak “kanunlaÅŸtırma”
(kodifikasyon) terimiyle kullanılan derleme, Kısaca hukukun alanlarına,
konularına göre belirli bir sistematik dâhilinde tematik kanunlar halinde
yazılmasıdır.
Derleme Nedenleri
Kıta Avrupası’nda hukukun derlenmesinde baÅŸlıca ÅŸu nedenlerin rol
oynamıştır:
• Hukuk güvenliÄŸi ilkesini hayata geçirmenin gereÄŸi olarak hukukun
herkes tarafından bilinebilir, öğrenilebilir olmasını sağlama ve bu yolla
keyfiliğin ve belirsizliğin önlenmesi,
• Ãœlkenin hukuk yaÅŸamında birlik ve kesinlik saÄŸlanması,
• Milli devletlerin oluÅŸumunun beraberinde hukuk düzenlerinin de
milli unsurlara dayalı olması gereğini gündeme getirmesi,
• Hukukun yabancı hukuk kurallarından arındırılması,
• ModernleÅŸmenin ortaya çıkarmış olduÄŸu toplumsal ve ekonomik
yaşamın yeni gelişmelerine ayak uydurulması gereği,
• Rasyonalizm (akılcılık) ve hümanizm (insancıllık) akımlarının
hukuka yansıması, hukukun laikleştirilmesi, din ve ahlâk kurallarından
arındırılması,
• DoÄŸal hukuk ve doÄŸal hak düşüncesinin giderek hukuk kurallarının
yeniden biçimlendirilmesini zorlaması.
Derleme Yöntemleri ya da Hukuk Yazım Yöntemleri
İki temel yöntem söz konusudur:
à Somut
kural koyma yöntemi
à Soyut
kural koyma yöntemi
DOKUZUNCU ÃœNÄ°TE
Özel Hukuk-Kamu Hukuku Ayrımında Kullanılan Ölçütler
Ä°rade Serbestisi
Ölçütü: Bu ölçüte göre; kişilere,
aralarındaki hukuksal ilişkileri ve bunun sonuçlarını serbestçe belirleyebilme
olanağı veren kurallar özel hukuk kurallarıdır
Egemenlik Ölçütü
(Kamu Gücü Kullanımı)
Çıkar Ölçütü: Bu ölçüte göre bir ilişki veya faaliyet toplum
çıkarlarını koruyup ona hizmet ediyorsa buna ilişkin kurallar kamu hukuku
kurallarıdır
İlişkinin Tarafları
Ölçütü: Bu ölçüte göre bir ilişki
veya faaliyetin taraflarını devlet ve bireyler oluşturuyorsa kamu hukuku
kuralları, eğer sadece bireyler oluşturuyorsa yani devlet ilişki veya
faaliyetin tarafı değilse özel hukuk kuralları uygulanır
Ölçütlerin
DeÄŸerlendirilmesi:
Hukukun Dalları
• Hukuk, eskiden beri iki temel kola ve bunların dallarına
ayrımlanarak ele alınmaktadır.
• Bu ayrımı ilk kez ünlü Roma Hukukçusu Ulpianus yapmıştır.
• Bu ayrıma göre hukukun özel hukuk (ius privatum) ve kamu
hukuku (ius publicum) olmak üzere iki temel kolu vardır.
• Bu sınıflandırmaya günümüzde “karma hukuk” (ya da:
kendine özgü hukuk) adı verilen yeni bir dal daha eklenmiştir.
KAMU HUKUKU DALLARI |
ÖZEL HUKUK DALLARI |
Anayasa Hukuk İdare Hukuku Ceza Usul Hukuku Devletler Genel Hukuku Sosyal Güvenlik Hukuku |
Medeni Hukuk - KiÅŸiler Hukuku - Aile Hukuku - EÅŸya Hukuku - Miras Hukuku |
|
|
|
|
|
|
|
Ä°ÅŸ Hukuku |
|
|
HUKUKTA YAPTIRIM (MÃœEYYÄ°DE)
Yaptırım, her şeyden önce bir
zorlamadır. Ancak hukuk kuralının ihlâline tepki olarak gösterilen ve hukuk
düzeni tarafından öngörülen ve düzenlenen bir zorlamadır
Yaptırımın kendine düşen işlevleri gerçekleştirebilmesi için belli
başlı şu özelliklere sahip olması gerekir:
- Korkutucu olması (gözdağı verici, ürkütücü ve caydırıcı olma).
- İhlâl edilmesi durumunda ödetici olması.
- Hem ihlalci hem de potansiyel ihlalciler bakımından önleyici olması
(terbiye edici, ıslah edici).
- Kamu vicdanını rahatlatıcı olması.
- Nihayet demokratik hukuk devletinde, hangi tür yaptırım olursa
olsun her şeyden önce insan onuruyla bağdaşması
- Yaptırımın varlığı kadar eşit ve adil uygulanması
Yaptırımın Tarihsel
GeliÅŸimi
2)
Kısas
Aşaması
3)
Hakem-UzlaÅŸma
Aşaması
4)
Modern
Yargılama Aşaması (Yaptırımın Merkezileşmesi)
- Özel Hukuk Yaptırımları
KAMU HUKUKU YAPTIRIMLARI
2.
ÖZEL HUKUK
YAPTIRIMLARI
A. HÃœKÃœMSÃœZLÃœK: Yokluk, Mutlak Butlan, Nispi Butlan
B. ZORLA YERÄ°NE GETÄ°RME
C. TAZMÄ°NAT: Maddi Tazminat,
Manevi Tazminat
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM - BİRİNCİ ÜNİTE
HUKUKUN KAYNAKLARI VE TÃœRK POZÄ°TÄ°F HUKUKU
1. Hukukta Kaynak Kavramı:
Günlük dilde bir şeyin ilk çıktığı, doğduğu yer anlamına gelen kaynak sözcüğü hukuk dilinde çeşitli anlamlarda kullanılmaktadır
Hukukta Kaynak Türleri:
1-) Bilgi Kaynağı
2-) Organik Kaynak
3-) Sosyolojik Kaynak
4-) Biçimsel Kaynak
Türk Hukukunun
(Şekli) Kaynakları
2. Yardımcı Kaynaklar: (Doktrin (öğreti) ve Yargı
Kararları (İçtihat))
NORMLAR
HİYERARŞİSİ
Altlık
– Ãœstlük Ä°liÅŸkisi:
Yürürlükte olan yazılı hukuk kurallarının tümünü ifade eder.
Anayasa, normlar hiyerarşisinde en üst sırayı işgal eder ve kanunlardan farklı ve daha zor bir usulle konulan ve değiştirilebilen hukuk kurallarının bütünüdür
I. Devletin ÅŸekli
MADDE 1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
MADDE 2- Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî
dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk
milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan,
demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk Devletidir.
III. Devletin bütünlüğü, resmî dili, bayrağı, millî marşı ve
baÅŸkenti
MADDE 3- Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez
bir bütündür. Dili Türkçedir. Bayrağı, şekli kanununda belirtilen, beyaz ay
yıldızlı al bayraktır. Millî marşı “Ä°stiklal Marşı”dır. BaÅŸkenti Ankara’dır.
IV. Değiştirilemeyecek hükümler
MADDE 4- Anayasanın 1’inci maddesindeki Devletin ÅŸeklinin Cumhuriyet
olduğu hakkındaki hüküm ile, 2 nci maddesindeki Cumhuriyetin nitelikleri ve
3’üncü maddesi hükümleri deÄŸiÅŸtirilemez ve deÄŸiÅŸtirilmesi teklif edilemez.
b) Anayasa Değişikliği Usulü
ÅžEMASI : https://www.hizliresim.com/iebu77x
Anayasa’ya Ä°liÅŸkin Bilinmesi
Gerekenler
Milli Ä°rade, sadece yasama
organında değildir.
7. Madde = Yasama yetkisi
TBMM’ye aittir; devredilemez.
8. Madde = Yürütme yetkisi
CumhurbaÅŸkanı ve Bakanlar Kurulu’na aittir. Anayasa ve Kanunlara uygun olarak
yerine getirilir.
9. Madde = Yargı yetkisi Bağımsız mahkemelerce
kullanılır.
10. Madde (önemli) = Kanun
önünde eşetlikten bahseder. Herkes; dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi
inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin kanun önünde
eşittir. Devlet, eşitliğin sağlanmasıyla yükümlüdür.
Pozitif Ayrımcılık:
EÅŸitliÄŸi saÄŸlamak için yapılır. (Kadın – Erkek eÅŸitliÄŸi)
KANUN:
Kanunların Özellikleri:
2. Geneldir.
3. Süreklidir.
4. Soyuttur
5. Bağlayıcıdır
Kanunları Meclis hazırlar.
Kanunlar dört aşamadan geçerek yürürlüğe
girer:
1. Teklif
2. Görüşme
3. Kabul
4. Yayın
ULUSLARARASI
(MÄ°LLETLERARASI) ANTLAÅžMALAR
NOT: Çekince: İç hukuka aykırı, bazı maddeleri çekince koyarak
imzalanmış ise, çekince konularak imzalanmış maddeler o ülkede uygulanmaz.
İmzalanma ile kabul edilme birbirinden farklıdır.
Avrupa Ä°nsan
Hakları Sözleşmesi:
NOT: Avrupa Ä°nsan
Hakları Mahkemesine yalnızca Avrupa İnsan Hakları sözleşmesine göre gidilir.
BaÅŸka sebeple gidilemez.
Avrupa İnsan Hakları
Sözleşmesi, Herkes temel hak ve özgürlüğünün tehdit edildiğini düşündüğü
durumda gidebilir. Sadece Temel hak ve özgürlük için gidilir.
Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesine en fazla baÅŸvuran ülke Türkiye’dir. En fazla tazminata mahkûm
edilen ülkeler arasındadır. Bu durumda yapılan yenilik var. Bireysel olarak
Anayasa mahkemesine baÅŸvurulabilir
TÃœZÃœK:
YÖNETMELİK:
NOT: Normlar Hiyerarşisi üçgeninde Kanun Hükmündeki Kararnamelerin
altında kalanların hepsini “idari mahkemeler” denetler.
Genelge, tebliğ, tamim, sirküler, esaslar: Yönetmeliği
hazırlayanlar bunları da hazırlayabilir.
0 Yorumlar